10 nov. 2010

Överlåtelsebesiktning, kökskakel, "lilla bilen", Telia & 2:a vån.

Idag fick man snällt sluta tidigare från jobbet för att vara med på en överlåtelsebesiktning(tur man har flex & kompsaldo tillgodo, hur skulle man annars löst att bygga nytt hus?), den riktiga besiktningen som är knuten till Gar-bo försäkringen görs på tisdag fm. efter detta kan man säga att nederplan är vår fullt ut. Vi har fått tillgång till nycklar till huset så vi kan få in de garderober vi tänkt att inhandla i helgen.

Idag har det hänt en hel del förövrigt:
Vårt ständigt dåliga samvete "lilla bilen" som Julle kallade den idag har kommit hem, visserligen bara för en kort tid & den är inte besiktigad så körförbudet gäller än. MEN nu är den halvvägs till att bli frisk förklarad. Tack J för hjälpen!

Kaklet i köket har också börjat att sättas(bilder kommer troligen i helgen), blir nog riktigt bra när det är klart. Tyvärr så har man/jag/dom räknat lite fel så jag fick beställa en låda till med kakel, nackdelen med att köpa snyggt designkakel från Italien är att det ligger en bit bort & är inte bara att åka hämta.....S k i t  o c k s å ! Håkan från Håkans Bygg tar hand om kakelsättningen i köket & gör det med bravur efter vad jag kunde se idag.

Blivande wc & dusch för kidsen
Det har kommit upp lite regelverk till blivande väggar på 2:a våning, vi kunde gå in i ett av kidsens rum för att få liten känsla för hur litet/stort det blir. Badrumet var också ett sådant blivande rum vi klampade runt i.

Vi har nu äntligen fått en datum för indragningen av fibern i huset, det sammanfaller väl med besiktningsdagen den 16/11, tyvärr så har Telia klantat sig rejält & stängt av vår vanliga telefoni i vårt nuvarande hus. Hur f_n tänkte de? Efter ha suttit i hela 26min i kö som person #1 i kön så kom jag fram till en tjej som var ärlig nog & sa följande:
- Jag kan inte rekomendera att vi återkopplar telefonen från IP till analog, då är risken nämligen STOR att ni inte kommer få fibern indragen heller. Hela beställningen verkar gå om intet om man rubbar på den i systemet. Det är tyvärr så det fungerar hos oss.

Ärligt, visst men vad hjälper det mig!? Telia vilket fantastiskt företag säger jag bara? De fick iaf snällt koppla om hemtelefonen till A´s mobil så vi fortfarande kan ta emot samtal på vårt vanliga telefonnr.

3 kommentarer:

  1. Föredelen med Telia är att när allt väl fungerar så fungerar det. Men det kan ta en stund att få bli kund hos dem.

    SvaraRadera
  2. Visst är det så att det är stabilt med Telia, men jag är ju redan kund hos dem & stänga av mitt nuvarande abonnemang pga. att jag ska IP-telefon inom sinom tid är ganska lågt, nästan lika lågt som Glocalnet. ;)

    Blir nog bra när det bli klart!?

    SvaraRadera
  3. Teila strulade en del för oss också. Kontaktade
    Lars Andreasson och fick numret till PO Carlsson, på företaget som skulle sköta om inkopplingen. Han fixade så att vi fick fiber inte allt för lång tid efter att vi flyttat in....Det kan vi tacka PO för....
    På Telia hade de inte bokat in fiberdragningen trots att vi ringt två gånger.....Så kan det gå.....

    SvaraRadera